Servis vašich pneumatik

Správný servis pro vaše pneumatiky

Měření opotřebení pneumatik

Měření opotřebení pneumatik provádíme pomocí TWI, tzv. hloubkoměru. Viz. bod číslo 1 – závady pneumatik.

Hloubka dezénu pneumatiky musí být pak minimálně:

  • 1 mm u vozidel kategorie L1 A L2
  • 1,6 mm u všech ostatních vozidel v letním období, které mají letní pneumatiky, nebo které mají zimní pneumatiky v letním období
  • 4mm u všech vozidel do 3,5 tuny na zimních pneumatikách, v zimním období
  • 6mm u všech vozidel nad 3,5 tuny na zimních pneumatikách, v zimním období

Správné nahuštění pneumatik a jejich změření

Správné nahuštění pneumatik se odvíjí samozřejmě podle typu vozidla – jeho konstrukce, velikosti pneumatik, nebo podle rozložení hmotnosti nápravy automobilu. Nejčastější chybou je pak podhuštění, nebo naopak přehuštění pneumatiky. Viz. body 2. a 3., v závadách pneumatik.

Při obvyklých podmínkách jízdy se tlak v pneumatice pohybuje většinou okolo 2,3 baru. Doporučený stav tlaku v pneumatice se může individuálně měnit podle dané situace – například při velké zátěži, neobvyklém nákladu, stěhování a v dalších podobných situacích.

Tyto údaje se liší také podle typu vozidla a najdete je tedy na karosérii vozu, na internetové stránce daného výrobce, nebo v uživatelské příručce automobilu. Existují také databáze vozů, kde je přehledně zaznamenán doporučený tlak pro dané vozidlo.

Doporučená kontrola tlaku pneumatik je přibližně každých 14 dní – ideálně však pokaždé, když dotankujete palivo do vozu.  Pomocí kompresoru na čerpacích stanicích pak můžete zkontrolovat hladinu tlaku v pneumatice – vizuální kontrola je totiž poměrně nedostačující a spíše poslouží jako prevence na stav průrazů a vyboulenin pneumatiky. viz. bod 7., závady pneumatik. Kontrolu lze provést také pomocí příručního tlakoměru, či pomocí TPMS – což je systém sledující tlak v pneumatikách. Kontrolu provádějte také pokaždé, chystáte-li se na delší trasu.

Špatný tlak v pneumatice může způsobit

  • Rychlejší opotřebení kol a to až o 50%
  • Zvyšujete riziko nebezpečí . Dochází k adhezi – menší přilnavost k vozovce, k nedotáčivosti, či naopak k přetáčivosti vozu.
  • Zvyšuje riziko aquaplaningu
  • Prodlužuje brzdnou dráhu a snižuje stabilitu vozu nejen v zatáčkách
  • Jízda se stává nekomfortní
  • Zvyšuje náklady – vyšší spotřeba paliva až o 6%

Odlišné situace

Naopak při jízdě v těžkém terénu – hrbolatém a podobně, lze nižšího tlaku podstatě využít. Zde nízký tlak způsobí to, že dosáhnete lepší přilnavosti vozu k nerovnému terénu. Také ve velkém sněhu, či na ledě dochází ke zvětšení dotykové plochy zimní pneumatiky s vozovkou. Avšak není to důvod pro to, abyste v zimě měli své pneumatiky podhuštěné – jedná se o nestandardní situace!

Roční období

Tlak se mění v závislosti na teplotě vzduchu – tedy i jeho stav v pneumatice, podle ročního období. Ideální teplota vzduchu pro kontrolu tlaku je pak asi 20°C – jelikož chladnější vzduch v pneumatice znamená také nižší tlak. Všeobecně pak platí, že odečteme-li 10°C, klesne tlak až o 10kPa, nebo-li o 0,1 baru. V zimě tedy často dochází k poklesnutí tlaku v případě, že máte vytopenou garáž například na 20°C a venku jsou teploty v mínusech.

Naopak v létě je uvnitř pneumatik vyšší teplota vzduchu. Správné měření tlaku se tedy musí provést až potom, co vychladne vzduch uvnitř pneumatik. Z pravidla se jedná přibližně o 20 minut času po jízdě.

Leave a Reply