Druhy závad a mechanických poškození pneumatik

Stejně jako lidé opotřebí své boty neustálým nošením a chozením, i vaše auto potřebuje vhodnou péči. Zanedbáním péče o pneumatiky auta riskujete totiž život svůj, i životy jiných. A nejde jen o pravidelnou výměnu pneumatik z letních na zimní a opačně, ale i o servis a údržbu! Zde se můžete dočíst, jaké závady a mechanické poškození nejčastěji postihují pneumatiky aut.

Kontrola hloubky dezénu pomocí TWI/hloubkoměru

Pomocí TWI, nebo-li hloubkoměru, měříme u pneumatik jejich opotřebení. Tedy lidově řečeno hloubku vzorku. Pokud někdo použije pojem „sjeté pneumatiky“, znamená to, že zde již není vzorek téměř viditelný. Toto může být až životu nebezpečné. Nejen že pneumatika může „klouzat“ na mokré vozovce, ale také se změní vaše brzdná dráha, nebo může pneumatika klidně i prasknout!

Podhuštění – přetížení pneumatiky

Vlivem podhušťování  pneumatik dochází k opotřebení krajních částí běhounu. Také může dojít k poškození kordových nití uvnitř pláště pneumatiky a ke vzniku vyboulenin na boku pláště.

Přehuštění pneumatik

Vlivem přehušťování pneumatik dochází k opotřebení středních částí běhounu.

Podhuštění, stejně jako přehuštění pneumatik vede ke snížení výkonu pneumatik, k jejich poškození a deformaci a oba tyto jevy jsou vysoce nebezpečné pro jízdu v autě.

Přetížení pneumatik

Také vlivem přetížení dochází k deformacím pneumatik auta. Může tak nastat nepravidelné opotřebení běhounu, či dojde ke zlámání kordů pneumatiky.

Další závady pneumatik

K dalším závadám pneumatik, které je nutné nechat zkontrolovat, patří menší ploškovité nepravidelné opotřebení běhounu. Toto opotřebení je často způsobeno nevyvážeností kola, nebo vzniklými vůlemi v zavěšení kola. Může k němu docházet i v případě, že máte vadné tlumiče.

Dochází tak k trvalému přibržďování kola vlivem ovality bubnu, nebo házivostí kotouče. Tento jev je velice nebezpečný, jelikož blokováním kola může dojít k jeho prodření, až na kord.

Nepravidelné opotřebení lamel dezénu

Ať už jsou lamely dezénu opotřebené z jedné, či z druhé strany – ani jedna varianta není dobrá. Opotřebení lamel dezénu z vnější strany způsobuje velkou rozbíhavost pneumatik. Naopak ze strany vnitřní zase velkou sbíhavost. Vlivem této závady dochází také k nesou-osnosti kola, či k nerovnoběžnosti náprav.

Větší opotřebení běhounu na jedné straně kola tak způsobuje odklon kola. Ten může být malý, někdy i velký. Nebo vzniká velké odlehčení kyvadlové nápravy. K tomuto dochází hlavně u starších tipů – například u nákladních vozů Tatra.

Kontrola průrazů

Pokud jste ucítili, že jste na vozovce na něco najeli, určitě to nepodceňujte. Ale také i bez tohoto pocitu je potřeba čas od času nechat zkontrolovat možné vzniklé průrazy pneumatik. Ty mohou vznikat najetím na ostré předměty, jako jsou hřebíky, ostré kamínky, či najetím na obrubník vozovky. Vlivem poškození kordu se tak mohou ukázat také vybouleniny na boku pláště pneumatiky.

Mechanické poškození pláště

K poškození pláště pneumatiky může dojít také vklíněným tělesem u tzv. dvoumontáže pneumatik, dále vlivem prasklého a uvolněného listu pera, či vyčnívajícím šroubem. Dále dochází k mechanickému poškozování při velké zátěži kol. Tedy při použití v těžkém průmyslovém provozu a při přetěžování vozidla.

Poškození patky

K poškození patky pneumatiky dochází zejména vlivem koroze ráfku kola, nebo pokud je pneumatika „násilně“ montována.

Poškození duše

Často také dochází k poškození duše pneumatik. Příčiny tohoto poškození jsou – přeložení větší duše v plášti, destrukce menší duše v plášti, či nadměrné množství klouzku.

Leave a Reply